Стрес-менеджмент

Стрес-менеджмент – це… Поняття, методи управління процесом, теорія і практика.  Продуктивність співробітників залежить від їх психологічного стану. Якщо людині некомфортно перебувати в колективі, вона не зможе якісно і швидко справлятися з роботою.

Що це таке?

Керування стресом – це та діяльність, яка активно проводиться на великих підприємствах. Досвідчені керівники самостійно або ж за допомогою психологів збирають колектив, який добре функціонує як єдине ціле. А також директор або головний менеджер стежить за тим, щоб співробітники не були обтяжені ніякими особистими або ж виробничими проблемами.

Визначення стрес-менеджмент – це ціла наука, яка вивчає взаємодію людей і їх внутрішній стан. Якщо говорити простіше, то мета цього методу регулювання – усунення особистих і виробничих стресів, які час від часу виникають у кожного співробітника. Поняття стрес-менеджменту з’явилося відносно недавно, у 2000 роках.

Сьогодні на боротьбу зі стресом направлено безліч програм і методів, які застосовуються на тисячах підприємств. Завдяки роботі психолога з кожним нужденним у допомозі співробітником, а також завдяки загальним семінарам співробітники відчувають себе краще, а значить, працюють ефективніше.

Боротися зі стресом потрібно відразу, як тільки він з’являється. Якщо упустити момент, стрес може швидко перерости в депресію. А витягувати людину з депресії набагато складніше, ніж зразу допомогти розв’язати проблему.

Причини стрес-менеджмент – це мистецтво лікування людських душ. Стрес – це наслідок проблеми. Якщо є наслідок, то повинна бути й причина.

Причини для нервів

Які ж найпоширеніші причини появи стресу у співробітників?

  • Надмірна завантаженість. Якщо у людини немає часу відпочити та розслабитися, попити чаю або поговорити з колегою, вона буде відчувати себе пригнічено. Стрес народжується від надлишку роботи, яка висить на шиї, немов невидимий камінь, що тягне співробітника у вир зневіри.
  • Друга робота. Недолік грошових коштів змушує людину думати про додаткові джерела заробітку. Одна з причин стресу в менеджменті – це наявність у співробітника другої роботи. Думка про проблеми, які невідступно переслідує людину щодня, лякає і вганяє в депресію.
  • Несприятлива атмосфера в колективі. Співробітники повинні перебувати в дружніх відносинах, інакше їх спільна діяльність буде перебувати під питанням. Люди, які не можуть знайти спільну мову, будуть постійно скандалити та руйнувати здорову атмосферу в колективі.
  • Відсутність розвитку і кар’єрного росту. Людина повинна бути впевнена у своєму світлому майбутньому. Якщо у неї навіть в перспективі немає шансу піднятися по кар’єрних сходах, вона не буде працювати в повну силу і не стане прагнути до виконання поставлених перед нею завдань.

Як це працює?

Керування людьми – складне завдання. Потрібно нести відповідальність за всі прийняті рішення, а ще стежити за тим, щоб співробітники добре себе почували та не впадали в депресію. Стрес-менеджмент – це комплекс методик, які дозволяють, завдяки певному набору дій, налагодити хороші, довгострокові відносини в колективі.

  1. Атмосфера в колективі. Програма стрес-менеджменту першим пунктом ставить створення сприятливих відносин між співробітниками та керівництвом. Завдяки доброзичливій атмосфері, підтримці та взаємовиручці, люди будуть працювати ефективніше, а значить, продуктивніше.
  2. Розподіл відповідальності. Людина повинна розуміти область своєї компетенції і не боятися брати відповідальність за свої дії. Якщо співробітник добре підкований у своїй спеціалізації, у нього не буде проблем з відповідальністю.
  3. Знання обов’язків. Управління стрес-менеджментом полягає в тому, щоб кожен співробітник добре знав своє завдання і міг вчасно його виконати. Якщо людині дати розпливчасте доручення, то чекати хорошого результату не варто.
  4. Рівний поділ праці. Кожен співробітник повинен знати, що він робить і що він за це отримає. Нікому не хочеться робити зайву роботу. Тому потрібно розумно і справедливо розподіляти обов’язки між членами колективу.

Класифікація співробітників

Менеджер з кадрів, приймаючи на роботу людину, повинен звертати увагу не тільки на здібності та компетентність майбутнього співробітника, але і на його вміння справлятися зі стресом. Як можна класифікувати людей?

Стресостійкі. Люди, які добре справляються зі стресом, можуть працювати на відповідальних посадах. У них не виникатиме проблем з тим, що вони побояться взяти відповідальність або ж не зможуть врегулювати якийсь скандал.

Піддаються стресу. Людина, яка не завжди може побороти свої емоції, погано підходить на роль керівника. Але ось на роль рядового співробітника її взяти можна. Якщо працівник не буде постійно піддаватися стресу, він зможе добре справлятися зі своїми обов’язками.

Не стресостійкі. Люди, які не вміють управляти своїми емоціями, не підходять для роботи в дружному колективі. Скандалісти будуть демонструвати свій характер з будь-якого приводу, тому таких персон краще не брати на роботу.

Підбір колективу

Хороший керівник знає, як нормалізувати відносини в колективі. Що ж потрібно зробити? Знайдіть лідера. Серед співробітників завжди знайдеться активна людина, яка краще за інших буде розбиратися у своїй професії. Вона буде активною і товариською. Таких персон потрібно робити неофіційними лідерами. Подібні особистості зможуть усувати конфлікти або ж не допускати їх появи.

Лідер повинен бути один. Не варто брати в одну робочу групу або ж колектив двох людей, наділених лідерськими якостями. Вони будуть постійно скандалити та з’ясовувати, хто з них крутіше. Не беріть на роботу аутсайдерів. Пасивні особистості, які погано справляються зі своїми завданнями й вічно незадоволені життям, тягнуть на дно весь колектив. Такі люди знищують позитивний настрій і завжди намагаються створити зайві проблеми.

Врегулювання конфліктів

Люди не можуть постійно існувати в мирі та злагоді. Між співробітниками час від часу будуть виникати конфлікти. Врегулювати спірні ситуації можна за стандартними методиками управління конфліктами. Стрес-менеджмент – це справжнє мистецтво. Управлінцю потрібно діяти за чітко регламентованим планом.

  • Хто розпочав конфлікт?

У будь-якому конфлікті є нападаюча сторона. Коли обидва співробітники в розпаленому стані, складно знайти призвідника. Але досвідчений лідер або ж керівник повинен вміти виявляти скандальну особистість, щоб згодом проводити з нею виховні роботи.

  • З’ясувати мотив спору.

Будь-яка конфліктна ситуація має причину і привід. Щоб врегулювати конфлікт, потрібно знайти справжню причину. Часто вона не буде лежати на поверхні, і щоб до неї дістатися, потрібно буде постаратися. Прийти до мирного врегулювання проблеми. Будь-який конфлікт можна вирішити мирним шляхом. Не можна допускати того, щоб співробітники роздували суперечку і переходили на особистості.

  • Відпочинок.

Причиною більшості конфліктів і стресів в менеджменті є надмірна завантаженість співробітників. Щоб нормалізувати робочу діяльність, потрібно ввести невеликі перерви. Обідня перерва не може компенсувати нормальний відпочинок. Людина повинна розвантажувати голову кожні дві-три години. Складно працювати в постійній напрузі половину дня. З цієї причини досвідчені керівники вводять 10-хвилинні перерви в діяльність співробітників. Людина може в цей час попити чай, поговорити з колегою або ж піти прогулятися по території підприємства. Зміна діяльності дозволяє швидко відновити мозкову і фізичну активність, а також поліпшити моральний стан особистості.

  • Зворотній зв’язок.

Основою стрес-менеджменту є задоволення бажань співробітників. У колективі виникатиме менше невдоволення, якщо люди будуть бачити турботу начальника про підлеглих. У чому ж може проявлятися турбота? Слід час від часу проводити опитування серед співробітників про те, чого саме не вистачає людям на робочому місці. Бути може, працівникам час від часу хочеться пити, а ходити на кухню і наливати воду з чайника не завжди можливо. Розв’язати подібну проблему допоможе установка кулера.

Може бути, люди в другій половині дня сильно втрачають працездатність і були б не проти додаткових джерел енергії. В цьому випадку можна буде встановити на робочій кухні кавоварку.

  • Розслаблення.

Постійна гонитва сильно вимотує людини. Часом хочеться лягти та нічого не робити. Слід надати співробітникам таку можливість. Якщо приміщення компанії велике, в ньому можна одну з кімнат відвести під місце відпочинку. Встановіть в такому приміщенні затишні крісла і лежаки. Під час своєї перерви або невеликого відпочинку будь-який співробітник може полежати в кімнаті та помедитувати. Головне – правильно позначити призначення приміщення. У подібному місці не можна користуватися гаджетами, їсти або розмовляти. Затемнене місце призначається для усамітнення або швидкого сну, а не для дружніх посиденьок.

  • Робота з психологом.

Природа і причини стрес-менеджменту криються не тільки в проблемах на роботі, але і в особистих неприємностях. Не всі співробітники мають час, сили, бажання і можливість відвідувати психотерапевта. У разі якщо така процедура буде обов’язковою, люди будуть ходити до фахівця. Психолог на підприємстві зможе врегулювати як виробничі конфлікти, так і особисті неприязні. Спеціаліст допоможе співробітникам побороти свої страхи та фобії, вдало вийти з кризи або ж депресії. Подібні сеанси зменшать рівень стресу кожного співробітника, що в сумі допоможе колективу краще розуміти один одного.

  • Наявність особистих планів.

Rожна людина повинна розуміти, чого вона прагне. Будь-який співробітник повинен бачити перед собою перспективи кар’єрного зростання. Особисті амбіції допомагають людині працювати краще і продуктивніше. Завдяки власним бажанням співробітник буде проходити курси підвищення кваліфікації й з задоволенням слухати спеціалізовані лекції. Якщо у людини не буде перспектив, їй нікуди буде прагнути. Хороший керівник повинен розуміти психологію і мотивувати людину тим, що особисто для неї є першорядним. Комусь хочеться мати хороший матеріальний стан, хтось прагне до визнання, а хтось – до підвищення кваліфікації.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *