Золота лихоманка Владислав Мусатов

Чому не варто бути людиною “три в одному”? Які закони грошей ми постійно порушуємо? Як грамотно спланувати витрати і домогтися збільшення прибутку?

Не носіть три капелюхи одночасно

Будь-хто з нас грає в житті кілька ролей. На роботі ви можете бути власником бізнесу, а вдома – батьком або чоловіком.

Кожну роль можна образно представити як “капелюх”, який відповідає своїм завданням і обов’язкам.
Перебуваючи в “капелюсі” власника будинку, ми робимо ремонт і платимо за комунальні послуги. А надягаючи “капелюх” спортсмена, намагаємося перемогти на змаганнях.

Бізнесменам часто доводиться носити відразу три “капелюхи”: власника бізнесу, виконавчого директора і фінансового директора. Як власник ви бажаєте розвивати бізнес і запускати нові проекти. Як виконавчий директор ви прагнете збільшити обсяги виробництва і продажів, активніше просувати компанію, найняти більше фахівців. Як фінансовий директор ви спантеличені тим, щоб компанія і співробітники більше заробляли.

Коли ви граєте три ролі одночасно і вам потрібно вирішити, на що в першу чергу витрачати гроші, кожен «капелюх» буде тягнути вас у свою сторону.

Якщо власник хоче, щоб його бізнес продовжував існувати вічно і при цьому постійно розвивався, він на якомусь етапі повинен буде опинитися тільки в одному своєму капелюсі – власника.

Найміть інших людей на посади виконавчого та фінансового директорів. Якщо поки немає такої можливості, чітко розділіть ці “капелюхи” і детально опишіть їх. Більш того, ви можете призначити собі окремий час і місце, щоб носити кожен з «капелюхів».

Наприклад, в понеділок і п’ятницю ви – власник компанії, у вівторок і середу — виконавчий директор, а в четвер — фінансовий.

Плани розвитку бізнесу ви будуєте в улюбленому кафе, розширенням виробництва займаєтеся в одному кабінеті, а фінансові рішення приймаєте в іншому.

Не дозволяйте компанії витрачати більше, ніж вона заробляє

По-перше, скільки б грошей не заробляла компанія, співробітники завжди знайдуть, на що їх витратити. Вони витратять все до копійки та попросять ще, навіть якщо не досягли результату.

По-друге, людей мотивує працювати краще саме гостра потреба у фінансах. Ніхто не буде заробляти гроші для компанії “про всяк випадок”.

По-третє, складаючи бюджет організації, керівники зазвичай переоцінюють майбутні доходи і недооцінюють витрати.

Щоб прибуток вашої компанії зростав, потрібно дотримуватися кількох правил:

  1. Не дозволяйте компанії витрачати більше, ніж вона заробляє. А це може зробити будь-яка група людей: будь то сім’я або робочий колектив.
  2. Продемонструйте співробітникам на загальних зборах не очевидні витрати: наприклад, на навчання персоналу, ліцензії програм, податки. Це допоможе їм зрозуміти, що гроші компанії витрачаються ефективно.
  3. Плануйте доходи та витрати. “Заробляйте гроші, перш ніж вони вам знадобляться».
  4. Створіть резервний фонд на випадок проблем в компанії. Відрахування в цей фонд винесіть окремим рядком в графу витрат.
  5. Підтримуйте свою відмінну кредитоспроможність (тобто рівень фінансової довіри до вас), це теж може допомогти в складні часи. Чим вище кредитоспроможність – тим більше грошей можете брати у контрагентів.
  6. У складні часи навіть не думайте чіпати свої резерви або брати гроші в борг. Замість цього шукайте, де можна заробити.
  7. Візьміть за правило, що щодо фінансів “окрема людина завжди розумніше групи”.

Підходьте до витрат організовано

Важко підкорити витрати якійсь системі, якщо кожен з ваших співробітників може прийти до вас в будь-який день і попросити грошей.

При такому безладді вам доведеться відмовляти у фінансуванні важливих проектів, коли всі гроші вже витрачені на дурницю.

Виділіть один день на тиждень для вирішення фінансових питань. Нехай співробітники залишають свої заявки на отримання коштів, наприклад, до 14:00 кожного четверга.

У четвер вдень ви підраховуєте всі доходи компанії за тиждень. Обліку підлягають тільки ті гроші, які вже знаходяться у вас на рахунках. Кошти, які ще не дійшли, і обіцянки заплатити не рахуються.

Після ви резервуєте всі кошти за цільовими фондами: 40% — витрати на оплату постачальникам, 10% — фонд для оплати податків, 20% — фонд оплати праці.

Потім розглядаєте всі заявки від співробітників і схвалюєте ті з них, які вважаєте важливими та на які вистачає коштів.

В результаті у вас не повинно залишитися невикористаних «живих» грошей: всі вони зарезервовані за напрямками. Подальша фактична оплата відбувається саме з цих цільових фондів. Це врятує вас від найпоширенішої і фатальної помилки – касового розриву.

Доручіть турботу про фінанси одній людині та контролюйте її роботу

Розподіл коштів – не та сфера, де слід приймати рішення всім колективом. Кожен менеджер приведе переконливі докази, що саме його відділу гроші потрібні в першу чергу. Всі пересваряться, але так і не досягнуть згоди.

Найкраще доручити прийняття фінансових рішень одній відповідальній і компетентній людині, яка буде діяти в інтересах компанії й отримувати за це зарплату.

Фінансовий директор не повинен йти на поводу у колективу, прагнучи купити собі популярність. Його завдання – бути неупередженим і вміти сказати «ні», якщо це потрібно для блага компанії.

Компанія повинна заробляти більше грошей, це зона відповідальності фінансового директора. Також він повинен забезпечити гідну оплату для співробітників і цінність самої компанії в очах засновників.

Підсумок та основна ідея книги Золота лихоманка Владислава Мусатова

Сучасний світ з кожним днем все більш вимогливий до бізнесу. Помилки співробітників обходяться дорожче, а хаос у фінансах може бути смертельний для компанії. Розподіляйте ролі в компанії між різними керівниками, щоб без вашої участі діяльність не зупинялася.

Доручіть управління фінансами компетентному керівнику. Якщо вам доводиться грати кілька ролей в компанії, розв’язуйте грошові питання в спеціально відведений час.

Підходьте до витрат організовано: розподіляйте доходи раз на тиждень, резервуючи їх у цільових фондах. Будь-які оплати виробляєте тільки з них. Не дозволяйте компанії витрачати більше, ніж вона заробляє: завжди пам’ятайте про баланс витрат і доходів.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.