Чи впливає впевненість на результат?

У Harvard Business Review вийшло інтерв’ю з Доном Муром-професором Школи бізнесу імені Хааса при університеті Берклі. Дон зі своїми колегами провів шість експериментів з метою встановити зв’язок між самовпевненістю і кінцевими показниками.

Про експеримент

111 студентів і співробітників університету розділили на дві групи й дали тест з математики.

Перед цим першій половині “піддослідних” сказали, що вони напевно впораються із завданнями без особливих проблем. Другій частині учасників експерименту повідомили зворотне – з великою ймовірністю вони все завалять, тому що все дуже складно. Таким чином, під час проходження тесту одна половина людей була більш впевнена у своїх силах, а друга – сильно сумнівалася в успіху.

Як думаєте, яка група впоралася в результаті краще?

Сам професор Мур очікував логічного результату: більш впевнені зроблю тест краще, ніж невпевнені. Я запитував своїх знайомих і колег, і всі були згодні з очікуваннями професора. Швидше за все, і ви думаєте так само.

Але обидві групи пройшли тест приблизно однаково. Впевненість не завжди бустить результат. Ми всі помилилися.

Експеримент доводить, що принцип “більше впевненості – краще підсумок”, який нам нав’язує суспільство, – не працює.

І ще про один експеримент

Далі ці ж групи за такою ж моделлю протестували в самих різних напрямках: спорт, головоломки, довгі нудні завдання. І в жодному тесті впевненість не вплинула на кінцевий результат. Більш того, мотиваційна мова перед початком, де розповідалося, як легко буде пройти тест, іноді навіть погіршувала результати роботи. Тобто, за рахунок надмірної самовпевненості люди робили роботу гірше.

У підсумку хлопці прийшли до висновку, що реалізм по відношенню до своїх сил – це найкращий спосіб мислення. Нарешті у мене буде експеримент на який я зможу посилатися, так як давно просуваю цю думку і мене трохи підбішує “мода на самовпевненість”.

Підприємці повинні бути чесними не тільки з оточуючими, але і з самим собою. Наприклад, Джефф Безос збираючи pre-seed інвестиції (FFF = friends, family, fools) оцінив ймовірність своєї невдачі в 70%. Він сказав батькам, які були його першими інвесторами, щоб вони не давали йому гроші, які вони не можуть дозволити собі втратити.

– – –

Чесність і здоровий глузд повинні лежати в основі будь-якого проекту, продукту, компанії і команди. Розуміння своїх сильних і слабких сторін дає більше шансів на успіх у справі, ніж улюлюкання і безпідставна віра в себе.

Коротше кажучи, я за реалізм і мислення на основі фактів. Стакан наполовину повний і порожній одночасно – треба пам’ятати про те, що обидва варіанти справедливі, а не вибирати один з них.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.